Produktene til Kongsberg Esco er ikke så lette å få øye på, men Innovasjonsradaren viser at bedriften faktisk er der de trodde de var. Det er viseadministrerende direktør Bjarne Strand godt fornøyd med. 

Innovasjon under jorden

RESYMÉ

Innovasjon under bakkenivå: For de fleste er ingeniørkunst noe som kan betraktes. Kongsberg Esco, derimot, gjemmer sine til dels avanserte produkter under bakken og under tunge kumlokk. Produktene til Kongsberg Esco er ikke så lette å få øye på, men kartleggingen av selskapets innovasjonsfokus viser at Esco faktisk er der de trodde de var. Mandag Morgen har funnet denne ukens innovasjons-case i Kongsberg.

MM26 04.09.11

Ikke bare rør

Kongsberg Esco har 80 ansatte og i underkant av 200 millioner kroner i omsetning. Selskapet produserer sluseventiler, bakkekraner, tilbakeslags- og lufteventiler, reguleringsventiler, spjeldventiler, rørdeler, brannhydranter og betjeningsutstyr for vann- og avløpsbransjen i Norden.

Selskapet ble etablert i 1877 i Oslo under navnet E. Sunde & Co – derav Esco. 

Selskapet flyttet til Kongsberg i 1964, der de har 7.500 kvm lager og produksjonslokaler.

Tidligere eiere har vært svenske Tour & Andersson og danske Danfoss. Fra 2007 overtok den interne ledelsen eierskapet og skiftet navn til Kongsberg Esco.

For de fleste er ingeniørkunst noe som kan betraktes. Kongsberg Esco, derimot, gjemmer sine til dels avanserte produkter under bakken og under tunge kumlokk. Esco – som de kalles i dagligtalen – konstruerer og lager ventiler, armaturer og rørdeler for vannforsyningen. Man merker altså ikke produktene til daglig, dersom de da ikke skulle svikte. Det kan få alvorlige følger.

«Vår strategi er å utvikle minst ett nytt produkt hvert eneste år» ” Bjarne Strand, Kongsberg Esco

Kongsberg Esco har 80 ansatte, og omsetter for rundt 200 millioner årlig. Siden 2007 har bedriften vært eid av en seksmannsgruppe utgått fra ledergruppen (se tekstboks). I Norge er det ingen andre produsenter som driver i samme bransje, men Esco møter utfordrere i Norden, som de oppfatter som sin hjemmebane og der de er blant de største. Også asiatiske selskaper er aktive i det europeiske markedet med sine produkter produsert i lavkostland. 

Nye produkter gir konkurransefortrinn

Kongsberg Esco kan derfor ikke tillate seg å hvile på sine laurbær. Det er viseadministrerende direktør og en av seks eiere, Bjarne Strand, veldig klar på. De opererer i en bransje i konstant endring. Derfor er det viktig for selskapet å tenke strategisk om innovasjon, og deltakelsen i Nordic Innovations MMI-program, der den såkalte Innovasjonsradaren brukes til å kartlegge virksomheters innovasjonsfokus, har gitt Esco et nyttig verktøy i så måte. 

Plotter inn innovasjonskraft

Forstørr

Innovasjonsradaren til Nordic Innovation måler innovasjonskraft på 12 forskjelige områder. Resultatet her er et eksempel. 


Den fiktive bedriften får høy score på løsning og kundetilfredshet, mens den nok har mer å hente innen salgskanaler og partnerskap. 

 

 

Kilde: Nordic Innovation

– For oss betyr innovasjon evnen til å utvikle nye produkter. Vår strategi er å utvikle minst ett nytt produkt hvert eneste år. I tillegg er det selvsagt viktig å forbedre våre eksisterende produkter, der vi er ute etter smartere løsninger som gjør det enklere og sikrere for kundene. Innovasjonsradaren bidrar til å utvikle våre kanaler til kunder og bedre markedsføringen. Særlig markedsføringen har vært viktig for oss, sier Strand.

– Har dere oppdaget områder der dere ikke var synlige på Innovasjonsradaren?

– Nei, vi har ikke vært usynlige på noen av områdene. Men radaren har hjulpet oss til å se på hvilke områder det er viktig å engasjere oss. Arbeidet med MMI-programmet har også bekreftet hva det er riktig for oss å gjøre. Slik sett har vår deltakelse i programmet vist at vi er der vi trodde vi var, og at strategien vår stemmer sånn noenlunde, sier Strand. 

Han tror ikke kundene vil se noen store, umiddelbare endringer av den nye innovasjonssatsingen. 

– Etter hvert vil de vil nok merke det på merkevarebygging og en enda sterkere utvikling av viktige kunderelasjoner, antar Esco-sjefen. 

Kongsberg Esco er allerede ledende innen teknologiutvikling i sin bransje, ifølge Strand. Det har de blant annet vist med lanseringen av en helt ny type ventilersystem, kalt Aquosus. I bransjen er dette blitt lagt merke til. 

– Sammenlignet med våre konkurrenter er vi både ingeniørdrevet og teknologisk avanserte. 

Med innovasjon på radaren

For å kartlegge og måle innovasjonskraften blant nordiske virksomheter, har Nordic Innovation gjennomført et spesialdesignet innovasjonsprogram i 100 nordiske bedrifter. Programmet er utviklet av det anerkjente innovasjonsmiljøet ved Kellogg School of Management i USA, og tilpasset det nordiske markedet av Nordic Innovation, som er en del av Nordisk ministerråd. Programmet har foreløpig vart i snart ett år, og en stor konferanse for deltagende bedrifter i Helsingør 3. oktober vil oppsummere arbeidet så langt. 

MMI-programmet (Measured and Managed Innovation) har støtte fra blant annet de nordiske næringsdepartementene og de statlige innovasjonsetatene i Norden – Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Tekes (Finland), Vinnova (Sverige), Danish Enterprise and Constrution Authoroty, Danish Agency for Science Technology and Innovation, The Trade Council (Danmark) og Innovation Centre Iceland. 

Innovasjonsradaren som brukes i kartleggingen er et verktøy for evaluering og utvikling av en virksomhets innovasjonsstrategi. Det gjøres ved bruk av et 360 graders diagram der virksomheten skal identifisere styrken i sitt innovasjonsarbeid på 12 områder fordelt på fire hoveddimensjoner (se figur).

Mandag Morgen vil presentere flere av bedriftene som deltar i Nordic Innovations MMI-program i løpet av høsten. I oktober vil vi vie en stor og utvidet spesialutgave til temaet innovasjon.

I tidligere artikler har vi omtalt innovasjonsarbeidet i selskapene ISS og Finn.no.   

Ansatte med i prosessen

Kongsberg Esco har vært bevisst på å involvere de ansatte i arbeidet med Innovasjonsradaren.

– De ansatte er med i prosessen. Vi har så langt gjennomført to brede samlinger der vi har brukt radaren som redskap. Dette har vært viktig for å få eierskap til innovasjonsarbeidet, samt at radaren har vært et viktig redskap for å utvikle eksisterende planer.

Det spesielle eierskapet i Esco gjør det enklere og mer effektivt å jobbe med innovasjon, tror Strand. 

– Vi har ingen eksterne eiere, og alle seks eiere sitter i ledergruppen. Derfor er vi kjappe i beslutningsprosessen. Vi har ingen konserneiere eller noe stort byråkrati å ta hensyn til, sier han

– Vil dere gjennomføre konkrete endringer etter denne prosessen?

– Vi har ikke innført noen endringer ennå. For oss har det vært viktig å få etablert vår strategi og konstatert at vi er på riktig vei. Men vi vil ikke utelukke at det kan komme endringer senere, sier Bjarne Strand. 

– Bedriften er 134 år gammel. Hvordan har endringsprosesser vært med å prege historien til Kongsberg Esco?

– Ikke spør meg, jeg har bare vært med 25 år, smiler Strand. 

– Selv om vi har hatt flere eiere historisk sett, har kundene våre vært stabile. Vi har også holdt oss til samme bransje opp gjennom årene. Vi har akkurat etablert et nytt selskap som skal jobbe med offshoreindustrien. Det er nok den største endringen som har skjedd de siste 30 år. Selv om vi har bitt oss fast innen den samme bransjen, har vi hele tiden vært opptatt av endringsprosesser. Det har vært helt avgjørende for vår suksess. 

Roar Nerdal (redaksjonen@mandagmorgen.no)

Artikkelens strategiske dagsorden: Næringsliv i endring

Kommentarer – legg igjen din kommentar

Allerede abonnent?

Gå til toppen

Mandag Morgen,
Grubbegata 6, 0181 Oslo, Tlf: +47 22 31 03 10,

Credits

Artikkelen er låst. Klikk på 'Abonnement'