I Finn.no forventes det at alle de 300 ansatte bidrar til fornying og utvikling. Når så og si hele staben jobber med å utvikle nye og eksisterende produkter, tar man innovasjon på alvor.   

Innovasjon som grunnmur

RESYMÉ

Finn har mye ugjort dot ennå: Finn.no er Norges største markedsplass og et av landets mest lønnsomme og mest besøkte nettselskaper. Rubrikkselskapet er ledende i verden innen sitt forretningsområde og er en av spydspissene i Schibsted-konsernetI. I Finns verden forvetes det at alle de 300 ansatte bidrar til fornying og utvikling. Og når så og si hele staben jobber med å utvikle nye og eksisterende produkter, tar man innovasjon på alvor - og det gir resultater.  

MM25 28.08.11

– Innovasjon er en av de viktigste pilarene i Finn, sier Stian Remåd. Han er «metodeansvarlig for innovasjon», som det formelt heter i Finn-systemet. Og med en slik tittel, er det ingen tvil om at innovasjon tas alvorlig. 

Verden beste markedsplass?

Finn.no ble etablert i mars 2000. Selskapet har spesialisert seg på annonser og tjenester for kjøp og salg mellom privatpersoner samt små og store bedrifter på nett. Nettstedet er det største i Norge i antall sidevisninger, og i dag besøkes tjenesten av mer enn 4,1 millioner unike brukere hver måned, som tilbringer i gjennomsnitt 17 minutter per måned på Finn.nos websider. Antall brukere i 2010 økte med 19 prosent fra året før. Hver nordmann brukte i snitt 11,3 timer på Finn-surfing i 2010.

Totalt ble det publisert i overkant av 2,8 millioner annonser på Finn.no i 2010. Dette utgjør varer til en samlet verdi av rundt 467 milliarder kroner.

Finn AS er en del av mediekonsernet Schibsted ASA, og hadde en omsetning på 972 millioner kroner i 2010, og et resultat på 399 millioner.

Finn.no har ingen smålåten ambisjon. Selskapet har satt seg som mål å være «verdens beste markedsplass». 300 ansatte jobber hardt fra kontorene i Oslo sentrum for å få det til. Aktiviteten er delt inn i seks forretningsområder: Eiendom, motor, jobb, «torget», reise og «oppdrag». 

Du kjenner dem nok igjen hvis du noen gang har hatt noe å selge eller har lett etter noe å kjøpe på nettet. 

I Finn.no jobber det 80 utviklere og 80 selgere, samt foretningsutviklere, designere og HR-folk. Men hovedvekten ligger altså på produkt, tjenesteutvikling og salg. 

I 2010 ble Finn.no kåret til Norges beste arbeidsplass av Great Place to Work Institute. 

– Innovasjon og salg er de to tingene vi virkelig skal kunne, fortsetter Remåd. Vi skal fremme en prestasjonskultur, og for å klare det må vi være blant de aller beste på innovasjon og salg, sier han. 

Og selv om det høres «power point-aktig» ut, har han sine ord i god behold. 

Finn.no er Norges største markedsplass og et av landets mest lønnsomme og mest besøkte nettselskaper. Rubrikkselskapet er ledende i verden innen sitt forretningsområde og er en av spydspissene i Schibsted-konsernet (se tekstboks).  

Men innovasjon er mye mer enn ord for et selskap som Finn.no. 

– Hele bransjen endrer seg raskt og hele tiden. Vi må fornye og forbedre oss selv kontinuerlig for å henge med i svingene sier Remåd. 

Innovasjonsradaren

Sammen med 100 andre nordiske bedrifter deltar Finn.no i det nordiske prosjektet «Measured and Managed Innovation Program (MMI), som har til hensikt å kartlegge hvordan nordiske bedrifter jobber. Finn.no kjente til metoden og modellen som benyttes i prosjektet, den såkalte Innovasjonsradaren, og det var derfor naturlig for selskapet å delta i Nordic Innovations MMI-program når forespørselen kom (se tekstboks). 

Både Remåd og andre i Finn-staben ble kjent med Robert Wolcotts og Kellog School of Managements «radar» etter at Wolcott selv var på besøk i Norge og holdt foredrag for ansatte i Finn.no. Gjennom det nordiske prosjektet får de nå muligheten til å bruke verktøyet til å tenke enda mer strategisk om innovasjon. 

– Vi ønsket å utfordre oss selv til å svare på hvor vi står, hvor vi er gode og hvor vi kan bli bedre. Innovasjonsradaren er et godt verktøy, som kan gi oss en retning og bidra til å svare på hva vi egentlig bør satse på både på kort og lang sikt, sier Remåd. 

Plotter inn innovasjonskraft

Forstørr

Innovasjonsradaren til Nordic Innovation måler innovasjonskraft på 12 forskjelige områder. Resultatet her er et eksempel. 


Den fiktive bedriften får høy score på løsning og kundetilfredshet, mens den nok har mer å hente innen salgskanaler og partnerskap. 

 

 

Kilde: Nordic Innovation

– Vi har imidlertid en såpass sterk posisjon i markedet vårt her hjemme, så mye av kartleggingen som ble gjort i prosjektet bidro mer til å stadfeste og bekrefte ting vi var klar over på forhånd enn å gi oss nye aha-opplevelser, sier Remåd. 

Nyutvikling, nyutvikling, nyutvikling

Finn har alltid hatt et sterkt fokus på ny produktutvikling, og med 80 utviklere i daglig drift, kommer forslag og ideer til nye produkter på løpende bånd. Selskapet kan produktutvikling og satser kontinuerlig på nye løsninger.

– Vi har et ønske om å dekke nye kundebehov og her har vi nok, som mange andre i vår bransje, noe mer å hente, sier innovasjonssjefen. 

Allerede i dag benytter Finn.no sine kunder og brukere til å forbedre og videreutvikle sine produkter og tjenester. 

– Vi inviterer dem inn fra gata, og tester ut ideer på dem. Det er viktig å engasjere og fokusere utviklingen rundt brukerne, og det vil vi både fortsette med og videreutvikle vår kompetanse på, sier Remåd. 

Finn.no er blitt verdensberømte i Norge for sin morsomme TV-reklamer, med Finn-mannen og Finn-paret i spenstige hovedroller. Den siste markedsplassen de lanserte var Finn oppdrag, der man gjennom Finn.no kan få gode tilbud på håndverkere, og der håndverkere kan tilby sine tjenester til hele landet. 

Og Finn-folket har flere ting på gang, skal vi tro Stian Remåd.

Innovasjon på radaren

For å kartlegge og måle innovasjonskraften blant nordiske virksomheter, har Nordic Innovation gjennomført et spesialdesignet innovasjonsprogram i 100 nordiske bedrifter. Programmet er utviklet av det anerkjente innovasjonsmiljøet ved Kellogg School of Management i USA, og tilpasset det nordiske markedet av Nordic Innovation, som er en del av Nordisk ministerråd. Programmet har forløpig vart i snart ett år, og alle de 100 bedriftene har nå målt og identifisert eget innovasjonsarbeid. En stor konferanse i København i oktober vil oppsummere arbeidet så langt. 

MMI-programmet (Measured and Managed Innovation) har støtte fra blant annet de nordiske næringsdepartementene og de statlige innovasjonsetatene i Norden, som Innovasjon Norge og tilsvarende. 

Innovasjonsradaren som brukes i kartleggingen er et verktøy for evaluering og utvikling av en virksomhets innovasjonsstrategi. Det gjøres ved bruk av et 360 graders diagram der virksomheten skal identifisere styrken i sitt innovasjonsarbeid på 12 områder fordelt på fire dimensjoner (se figur).

De fire dimensjonene er:

Produkt – hva selskapet lager/leverer (HVA-dimensjonen)

Kunder (costumer need)– behovene til selskapets kunder (HVEM-dimensjonen)

Prosess – hvordan selskapet arbeider og organiserer seg (HVORDAN-dimensjonen)

Forsyningskjede – hvordan selskapet opptrer overfor markedet (HVOR-dimensjonen)

Innenfor disse dimensjonene vil bedriftene som deltar i programmet identifiseres på hvilke av i alt 12 områder de er sterke i dag og hvor de kanskje burde bli bedre. På den måten skal bedriftene kunne få svar på om de faktisk er der de vil være, og eventuelt kunne endre kurs om nødvendig.

Mandag Morgen vil presentere flere av bedriftene som deltar i Nordic Innovations MMI-program i løpet av høsten. I oktober vil vi vie en stor og utvidet spesialutgave til temaet innovasjon.  

– Det skjer mye spennende i Finn.no nå. Vi kommer til å lansere en rekke nye konsepter de kommende årene, sier han lurt. Hva vi kan vente oss, vil han imidlertid ikke røpe. – Den første nyheten kommer allerede i løpet av høsten. Og litt ut i 2012, vil vi lansere noe virkelig nytt, forteller han.

Bak den selgende masken ligger det en erkjennelse av at det for Finn.no ikke er noen annen vei til suksess enn stadig fornyelse.

– Vi vil slippe en jevn strøm av satsinger. Det må vi for å kunne overleve. De nyhetene brukerne ikke vil ha, skroter vi. De som slår an utvikler vi videre. Vi må makte å endre oss kontinuerlig. Klarer vi det, beholder vi plassen i førersetet, sier Stian Remåd. 

Knut Petter Rønne (kpr@mandagmorgen.no)

Artikkelens strategiske dagsorden: Næringsliv i endringArbeidsliv mot 2030

Kommentarer – legg igjen din kommentar

Allerede abonnent?

Gå til toppen

Mandag Morgen,
Grubbegata 6, 0181 Oslo, Tlf: +47 22 31 03 10,

Credits

Artikkelen er låst. Klikk på 'Abonnement'