Det digitale kommunikasjonsbyrået Creuna vokser med 25 prosent i året. Utfordringen for dem er å utvikle en kultur der profesjonaliteten ikke dreper kreativiteten.

Alt blir digitalt

RESYMÉ

Innovasjon mot en digital fremtid. Alt blir digitalt hos vårt innovasjonscase Creuna. Selskapet vokser med 25 prosent i året, de er etablert i hele Norden utenom Island, for der er markedet for lite. De har utviklere i Ukraina og kjører et pilotprosjekt i India. 300 medarbeidere og 320 millioner i omsetning. Så langt. Utfordringen er utvikle en kultur der profesjonaliteten ikke dreper kreativiteten og ikke minst å finne kvalifisert personell.

MM28 18.09.11

Alt blir digitalt, forklarer Vegard Strøm i Creuna. Selskapet vokser med 25 prosent i året, og er etablert i hele Norden utenom Island. De har utviklere i Ukraina og kjører et pilotprosjekt i India. De har 300 medarbeidere og 320 millioner i omsetning. Så langt.

Creuna-fakta

Etablert: 1997

Ansatte: 300 i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Har også utviklere i Ukraina og har et pilotprosjekt i Kina.

Omsetning: 320 millioner NOK.

Bransje: Digital fullservicebyrå for kommunikasjon og medier. Bygger digitale byggeklosser for mer åpenhet, effektivitet, dialog og (magnetisk) tiltrekningskraft.

 

 

– Vårt største hinder for fortsatt vekst er å finne kvalifisert personell. Vi har tidligere erfart å vokse for raskt uten å ha god nok kompetanse, sier Strøm. Han tror – gitt at verdensøkonomien ikke bråbremser og at finansuroen ikke brer seg – at målsettingen om at de innen to år skal ha en halv milliard i omsetning, 15 prosent driftsresultat og 500 ansatte er en grei og realistisk målsetting.

Ut av boblen

«The sky is the limit». Hørt den før? Kanskje et kjapt tilbakeblikk til forrige årtusen gjør susen. Det toppet seg i 2000 da internettleverandøren AOL kjøpte medieselskapet Time Warner for 164 milliarder dollar. Året før hadde svenske Spray kjøpt det norske underskuddsforetaket Nettavisen for 180 millioner kroner. Stockholm var Europas web-hovedstad. Alt pekte oppover: Med litt web-kunnskaper, en laptop og en forretningside kastet investorene penger etter deg, den gamle økonomien gjaldt ikke lenger. De web-baserte selskapenes verdi steg til himmels på børsene. Konsulentdelen av Spray ble kjøpt av Razorfish, et av de hotteste blant de hotte. Men dot.com og forsvant. 

«Å flytte kundeservice til Facebook er ikke noe man bare gjør uten å ha en strategi bak» ” Vegard Strøm, Creuna

Folkene som jobbet i svenskedelen av Razorfish er i dag en del av Creuna, i likhet med kreative miljøer fra web-selskapene Cobra og Adcore. 

Men det er ikke den «nye» økonomien som styrer lenger. Creuna kontrolleres av Atlantis Vest, som igjen kontrolleres av den gamle, bergenske Rieber Gruppen som på sin side har bygd opp sin formue på blant annet suppeposer (Toro). Rieber-familien har fått Arne «Gutta på tur» Hjeltnes som toppsjef i Creuna. Hjeltnes har også lang erfaring fra PR-bransjen.

Så Creuna står trygt plantet med det ene benet i det kreative web-miljøet som vokste frem på slutten av 1990-tallet og det andre i bergensk kapital.  

Med innovasjon på radaren

For å kartlegge og måle innovasjonskraften blant nordiske virksomheter, har Nordic Innovation gjennomført et spesialdesignet innovasjonsprogram i 100 nordiske bedrifter. Programmet er utviklet av det anerkjente innovasjonsmiljøet ved Kellogg School of Management i USA, og tilpasset det nordiske markedet av Nordic Innovation, som er en del av Nordisk ministerråd. Programmet har foreløpig vart i snart ett år, og en stor konferanse for deltagende bedrifter i Helsingør 3. oktober vil oppsummere arbeidet så langt. 

MMI-programmet (Measured and Managed Innovation) har støtte fra blant annet de nordiske næringsdepartementene og de statlige innovasjonsetatene i Norden – Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Tekes (Finland), Vinnova (Sverige), Danish Enterprise and Constrution Authoroty, Danish Agency for Science Technology and Innovation, The Trade Council (Danmark) og Innovation Centre Iceland. 

Innovasjonsradaren som brukes i kartleggingen er et verktøy for evaluering og utvikling av en virksomhets innovasjonsstrategi. Det gjøres ved bruk av et 360 graders diagram der virksomheten skal identifisere styrken i sitt innovasjonsarbeid på 12 områder fordelt på fire hoveddimensjoner (se figur).

Mandag Morgen vil presentere flere av bedriftene som deltar i Nordic Innovations MMI-program i løpet av høsten. I oktober vil vi vie en stor og utvidet spesialutgave til temaet innovasjon.

I tidligere artikler har vi omtalt innovasjonsarbeidet i selskapene ISS, Finn.no, Kongsberg Esco og finske Skaala. 

– Bare se på hvordan mobil kommunikasjon har endret seg de to siste årene. Fra å ringe, bruke sms og ta bilder, foregår alt online hele tiden. Dette stiller store krav til bedriftsmarkedet om de skal henge med. Ta fremveksten av sosiale medier. Enten du velger å delta eller la være, må du ha et bevisst forhold til hva dette innebærer. Å flytte kundeservice til Facebook er ikke noe man bare gjør uten å ha en strategi bak, sier Strøm.

Vil bli store

Creuna definerer seg selv som en bred leverandør av digitale tjenester der løsninger på alt fra e-handel til strategisk rådgivning og pr inngår. De konkurrerer med reklamebyrået Try i den ene enden til det internasjonale konsulentselskapet Accenture i den andre.  

– Faren er at vi blir fanget i midten. Vi er for store til å drive i nisjer. For oss er det viktig at vi får kontakt med kunden på toppnivå og der får gjennomslag for at de kan øke konkurranseevnen sin ved å ta i bruk digitale løsninger, sier Strøm.

Creuna ønsker å være blant med hos de store i alle nordiske land, og sier de har 20 av de 100 største bedriftene på kundelisten. Blant kundene i Norge er Hydro, Statkraft, Meny, Stortinget, Rec, Ruter, Rottefella og Rybak (Alexander).

Et stort spenn altså; dette er kunder som ikke leker butikk. Historisk har web-selskapene vært selskaper der kreativitet er blitt satt høy pris på. Jo sprøere, jo bedre. Der budsjetter har vært tvangstrøyer, der ledelse har vært synonymt med å bestille pizza og cola når blodsukkeret har vært faretruende lavt.

Finner rett fokus

Plotter inn innovasjonskraft

Forstørr

Innovasjonsradaren til Nordic Innovation måler innovasjonskraft på 12 forskjelige områder. Resultatet her er et eksempel. 

 

Den fiktive bedriften får høy score på løsning og kundetilfredshet, mens den nok har mer å hente innen salgskanaler og partnerskap. 

 

 

Kilde: Nordic Innovation

Creuna er en av 20 norske bedrifter som er med i Nordic Innovations MMI-program der bedriftenes innovasjonsfokus kartlegges via den såkalte innovasjonsradaren (se tekstboks). 

– Innovasjon har vært forbundet med produktutvikling. Men vi må innse at innovasjon også gjelder for mange andre nivåer, for eksempel for å utvikle prismodeller. Verktøyet i MMI-programmet er på ingen måte en tvangstrøye, det kommer litt an på hvordan du bruker det. Tankegangen bak er spennende og hjelper deg til å løfte blikket, sier Strøm.

– «Radaren» har hjulpet oss til å se at vi har fokus på områder der vi ikke skal være. Den har også vist at vi er langt fremme på noen områder, blant annet på rekruttering, det å forstå trender og forbedre adferd, sier Strøm.

Foreløpig er Innovasjonsradaren tatt i bruk av ledelsen i Norge. Etter at de har lært seg radaren skikkelig og fått mer erfaring, så skal den implementeres i de andre landene. For Creuna gir MMI-programmet også en mulighet for «networking» – å møte andre selskaper både i Norden og Norge. Selskapet har også ambisiøse planer om vekst også utenfor Norden.

– Målet er å etablere oss i et nytt marked innen to år. Det avgjørende er å finne riktig leder, sier Strøm.

– Litt av utfordringen vår er at vi må forene den kreative kunstnersjelen med det å ha gode profesjonelle medarbeidere som bidrar til verdiskapning for kundene våre. Det er viktig å ha faste rammer, og det er bra med struktur. Men det er klart at vi kan ikke kjøre et firkantet system som dreper kreativiteten. Det er en kulturutfordring, og foreløpig har det gått bra. Creuna er en kunnskapsbedrift og har dyktige, profesjonelle medarbeidere, sier Strøm.

Roar Nerdal (redaksjonen@mandagmorgen.no)

Artikkelens strategiske dagsorden: Næringsliv i endringDen digitale hverdagen

Kommentarer – legg igjen din kommentar

Allerede abonnent?

Gå til toppen

Mandag Morgen,
Grubbegata 6, 0181 Oslo, Tlf: +47 22 31 03 10,

Credits

Artikkelen er låst. Klikk på 'Abonnement'